Sponsorluk reklam dolandırıcılığı, Arama motorlarında ve sosyal medyada her geçen gün daha fazla sponsorlu reklamla karşılaşıyoruz. Instagram, Facebook, Google Ads gibi dijital mecralar bir yandan işletmeler için büyük fırsatlar sunsa da, öte yandan dolandırıcılar için de yeni kapılar açıyor. Dahası, TV reklamı vereceğini iddia eden sahte reklam ajansları da bu dolandırıcılık zincirinin parçası olabileceğini unutmamalı.
Gerek sosyal medyada yayınlanan sponsorlu reklamlar, gerekse “Reklamınızı TV’ye taşıyalım” diyerek işletmeleri kandıran sahte ajanslar ciddi mağduriyetlere yol açabilir. Peki, bu tür dolandırıcılıklara karşı nasıl önlem alınır?
Sponsorlu Reklam Görünce “Güvenlidir” Sanmayın
Sponsorlu ibaresi, bir reklamın güvenli olduğu anlamına gelmez. Dolandırıcılar, sahte e-ticaret sitelerini ve markaların taklitlerini sponsorlu reklamlarla öne çıkarabiliyor. Hatta bu reklamlar sayesinde güven kazanıp kredi kartı bilgilerini veya kişisel verileri ele geçirebiliyorlar.
Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Reklamdaki linke tıklamadan önce alan adını kontrol edin.
- Marka tanıdık olsa da siteye girip detayları inceleyin.
- Yazım hataları, eksik içerikler, sahte yorumlar uyarıcı işaretlerdir.
TV Reklamı Vaat Eden Sahte Ajanslara Karşı Uyanık Olun
Son yıllarda bazı dolandırıcılar, küçük işletmelere ve girişimcilere “Reklamınızı televizyona taşıyalım” diyerek sahte hizmetler satıyor. Özellikle yeni kurulan işletmelerin markalaşma hevesini suistimal eden bu kişiler, işletmelere yüksek meblağlar karşılığında reklam vaadinde bulunuyor ancak reklam yayınlanmıyor ya da hiç hazırlanmayabiliyor.
Bu Tip Ajanslara Karşı Nelere Dikkat Edilmeli?
- Gerçek ajansların mutlaka resmi internet sitesi, açık iletişim bilgileri, referansları ve örnek iş portföyü bulunur. Bu iş portföyleri genelde doğrudan “TV Yayın Kaydı” şeklinde olur.
- Size teklif sunan ajansın, reklam filmi örneklerini veya yayınlandığı TV kanallarını kanıtlı şekilde sunmasını isteyin. Önceki çalıştığı diğer marka bilgilerini hatta o markaların sorumlu referans iletişim bilgilerini isteyin.
- “TV reklamı hazırlıyoruz” deyip yalnızca PDF teklif ve banka IBAN’ı yollayan kişi veya kurumlara asla ödeme yapmayın.
- Yayın öncesi mutlaka kanal adı, yayın saati, gösterim sayısı gibi detayları içeren resmi yayın planı talep edin.
“Acele Et, Kampanya Bitiyor” Tuzağına Düşmeyin
Hem internet reklamlarında hem sahte ajans iletişimlerinde sıkça kullanılan taktiklerden biri de aciliyet duygusu yaratmak. “Sadece şuan geçerli son dakika fiyatı”, “Son 3 başvuruya özel TV yayını”, “Bu fırsat bir daha gelmez” gibi ifadelerle sizi düşünmeden karar vermeye zorlarlar.
Bu tür ifadelerle karşılaştığınızda: Daha önce çalışmadığınız bir ajans ise,
- Soğukkanlı olun.
- Araştırmadan ödeme yapmayın.
- Firma hakkında yorum, şikâyet ve değerlendirmelere mutlaka bakın.
Gerçek Ajanslar Şeffaftır ve Süreci Belgelendirir
Güvenilir bir TV reklam ajansı:
- Hazırlık sürecini detaylı şekilde açıklar.
- Tüm yazışmalarını ve yayın planlarını resmi e-posta adreslerinden paylaşır.
- Dilerseniz prodüksiyon sürecine sizi de dâhil eder.
- Reklam yayına girdiğinde, yayın kaydı videosunu ve yayın raporunu belirli periyodlarda sizinle paylaşır.
- Reklam yayınlarınız ölçümlenen kanallarda ise size her bir reklam spotunuzun aldığı reyting / GrpSn verisini sizinle paylaşır.
- Ayrıca Reklam yayın raporunda, reklamlarınızın yayınlandığı saat detaylarını Her bir reklam spotu için,
Kanal > Program > Tarih > Saat > Dakika > Saniye şekilde görebileceğiniz, tablo halinde size sunar.
Eğer size bu şeffaflık sunulmuyorsa, dikkatli olun.
Ödeme Süreci ve Sözleşme Detaylarına Dikkat
Gerçek bir reklam ajansı, ödeme öncesi size detaylı bir teklif dosyası ve hizmet sözleşmesi sunar. Sözleşmesiz iş yapan, sadece banka hesap numarası yollayan kişi ya da kurumlara karşı her zaman temkinli olun.
İpucu: Ödemenizi mümkünse şirket hesabına, açıklaması net şekilde belirtilmiş şekilde yapın. EFT işlemlerinde açıklama kısmında “TV reklam hizmet bedeli – marka adı” gibi bir ifade olmasına dikkat edin.
Sonuç: Dijital ve TV Reklamlarında Güven Her Şeydir
İnternette sponsorlu reklamlar aracılığıyla yapılan dolandırıcılıklar, her geçen gün artıyor. Aynı şekilde TV reklamı hazırladığını iddia eden sahte ajanslar da özellikle küçük işletmeleri hedef alıyor. Marka imajınızı, emeğinizi ve paranızı korumak için reklam yatırımlarınızı yaparken doğru araştırma yapın, resmi kaynakları kontrol edin ve aceleci davranmayın.